Prezenty o niskiej wartości

 

Wraz z końcem roku wielu przedsiębiorców zaczyna myśleć o zakupie prezentów dla swoich kontrahentów, jest to świetna okazja do promocji firmy. Co uznane jest za prezenty o niskiej wartości? Czy podlegają one opodatkowaniu?

Prezenty o niskiej wartości Prezenty o niskiej wartości – definicja

Za prezenty o niskiej wartości uznaje się przedmioty:

  • których łączna wartość nie przekracza w roku podatkowym 100 zł, wymagane jest, aby przedsiębiorca prowadził ewidencję, która pozwoli na ustalenie tożsamości osób obdarowanych,
  • które nie zostały ujęte w ewidencji, która pozwoli na ustalenie tożsamości osób do których trafiły prezenty, jeżeli ich cena nabycia lub wytworzenia nie przekroczyła 10 zł .

Prezenty o niskiej wartości – podatek VAT

Jeśli wręczone prezenty nie spełniają wymogów prezentów o niskiej wartości na podatniku ciąży obowiązek naliczenia podatku VAT należnego.

Jeśli przekazane prezenty spełniają wymogi z definicji o prezentach o małej wartości podatnik nie ma obowiązku wykazywania VAT należnego.

Przykład 1.

Przekazane zostały prezenty o wartości 100 zł jako upominek dla kontrahentów. Czy konieczne jest prowadzenie ewidencji osób obdarowanych?

Takie przekazanie prezentów wymaga prowadzenia ewidencji osób obdarowanych. Ustawa nie określa dokładnie w jaki sposób powinna być prowadzona ewidencja oraz jakie dane dokładnie powinny się w niej znajdować. Powinna ona zawierać dane które bez problemów pozwoli organom podatkowym zidentyfikować osobę obdarowaną.

Niezwykle ważne jest, aby ewidencja prowadzona była w sposób, który pozwoli na bezbłędną identyfikację obdarowanego.

Prezenty o małej wartości – ewidencja

Unormowania prawne nie określają jakie dokładnie elementy powinna zawierać ewidencja. Przyjmuje się jednak, że powinna zawierać informacje takie jak:

  • liczba porządkowa,
  • data przekazania prezentu,
  • nazwa firmy,
  • imię i nazwisko osoby obdarowanej,
  • opis prezentu,
  • wartość przekazanego przedmiotu.

Dodatkowo można zawrzeć w ewidencji numery NIP czy PESEL.

Jeśli przedsiębiorca planuje jednej osobie przekazać upominek częściej niż raz w roku, konieczne jest prowadzenie osobnej ewidencji dla każdego z odbiorców. Umożliwia to kontrolowanie limitu prezentów na jedną osobę. Należy dodatkowo pamiętać, że ewidencja prowadzona jest dla danego roku.

Zobacz też:

Rozliczanie delegacji

Rozwiązanie umowy na czas określony

Rozwiązanie umowy zlecenia